امام علی (ع) : پر اجرترین عبادتها آن است که نهانی باشد.

فشار حکومت چین به علی‌بابا

از مدت‌ها قبل خبرهایی مبنی بر فشار حکومت چین به شرکت‌های خارجی فعال در این کشور و سخت‌گیری‌های اقتصادی در پی آن شنیده می‌شد. ولی این‌بار حکومت چین خودی‌ها را نشانه رفته و اتهامات سنگینی را به شرکت هلدینگ «علی‌بابا» که در زمینه خرید و فروش الکترونیکی فعالیت دارد، وارد کرده است.

علی‌بابا در سال ۱۹۹۹ توسط «جک ما» تاسیس  و خیلی زود به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعالی در زمینه‌ی تجارت الکترونیک تبدیل شد. سال گذشته سهام هلدینگ علی‌بابا در بورس اوراق بهادار نیویورک عرضه شد و بلافاصله رکورد بزرگترین ارایه‌ی عمومی جهان را به‌خود اختصاص داد.  رشد بی‌سابقه‌ی علی‌بابا باعث شد تا جک ما به یکی از ثروتمندترین‌های چین تبدیل شود.
حکومت چین ‌ادعا کرده تاکنون اقداماتی از جمله نظارت در نحوه‌ی فعالیت هلدینگ علی‌بابا را به‌طور جدی انجام نداده است. کمیسیون صنعت و تجارت چین طی گزارشی اعلام کرده برخی از محصولاتی که از طریق علی‌بابا به‌فروش می‌رسد ‌با توجه به قانون‌ حق اختراع معنوی، مطابق با قوانین این کشور ‌نبودند و استانداردهای لازم را رعایت نکرده‌اند. هم‌چنین بر اساس این گزارش فروش و صادر کردن کالاهای غیر قانونی از طریق این هلدینگ به منافع ملی آسیب رسانده است.

این کمیسیون تایید کرده مدت زمان زیادی از آخرین بررسی جدی نحوه‌ی فعالیت این هلدینگ ‌می‌گذرد. هم‌چنین ‌تمام این ادعاها به مدیران علی‌بابا ارسال شده اما هنوز پاسخی دریافت نشده است. علی‌بابا به عنوان یکی از سودآورترین هلدینگ‌های جهان مدعی است قوانین سختی درخصوص عدم فروش کالاهای نامرغوب و بی‌کیفیت اعمال کرده است. ولی به‌نظر می‌رسد مدیران علی‌بابا با تمام تلاشی که به‌کار بسته‌اند موفق نشده‌اند تا رضایت حکومت چین را جلب کنند.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *